Hoeveel bezoekers krijgt mijn website eigenlijk? Een vraag die elke website-eigenaar of beheerder wil weten. Voor het tellen van je bezoekers zijn diverse eenvoudige plugins beschikbaar. Maar ook zeer uitgebreide statistische analyses!
Heel veel bedrijven maken gebruik van Google Analytics. Het is de meest populaire en bekende statistische software voor je website. Echter, er is met Analytics wel een potentieel privacy-probleem en mogelijk wordt Google Analytics, zeker in haar huidige vorm, verboden.
Er zijn legio andere statistiekleveranciers. Zoals het aloude StatCounter, ook voor WordPress, dat al sinds 1999(!) bestaat, Woopra of Matomo. Er zijn ook heel veel WordPress plugins beschikbaar. Als je in je dashboard via Plugins zoekt op ‘analytics’ krijg je een flinke lijst te zien.
Je hebt de keuze tussen zeer eenvoudige tot super uitgebreide statistieken. De beste keuze is afhankelijk van het antwoord op de vraag “Hoeveel bezoekers krijgt mijn website?” en hoe je wilt meten hoeveel bezoekers je website krijgt en wat het doel van die meting is.
Hoeveel bezoekers krijgt mijn website?
Als je alleen de bezoekers wilt tellen volstaan eenvoudige statistieken van bijvoorbeeld Statify.
Statify biedt een eenvoudige en compacte toegang tot het aantal siteweergaven. Het is privacyvriendelijk omdat het geen cookies of een derde partij gebruikt.
Een interactieve grafiek wordt gevolgd door lijsten met de meest voorkomende referentiebronnen en doelpagina’s. De periode van statistieken en lengte van lijsten kunnen direct in de dashboardwidget worden ingesteld.
Uigebreide Statistieken
De meeste organisaties en bedrijven vinden dit natuurlijk onvoldoende. Het helpt ze niet genoeg in de analyse van het verkeer op hun website, de ‘klantreis’. Want vraag is: op welke pagina komen mensen binnen, hoe ‘reizen’ ze verder op de website, welke pagina verlaten bezoekers de website weer.
Die vragen kunnen goed beantwoord worden met een tool als Google Analytics. Maar er pakken zich donkere wolke samen rondom deze tool wegens privacy problemen.
Een goed alternatief is Matomo. Het analyse-programma heeft héél veel opties en kan ook zo worden ingesteld dat je aan alle regels van de Autoriteit Persoonsgegevens voldoet. De installatie er van is kinderlijk eenvoudig. Klikken op [Nu Installeren], [Activeren] en, als de default setup voldoende is, even de aanwijzingen volgen.
Het dashboard van Matomo
Plugins als Matomo voldoen over het algemeen prima voor de meeste websites. Het Dashboard van Matomo (binnen WordPress) is erg uitgebreid. Het is wel aan te raden je er even in te verdiepen want, net als met Google Analytics, er is echt véél informatie beschikbaar en je moet je weg er wel even in vinden. Het is ook aan te raden de standaard installatie toch wel wat te fine-tunen, zeker (ook) op het gebied van privacy (bijvoorbeeld maskeren IP-adressen).
Installatie statistieken
De installatie van dergelijke software gaat via het plugin dashboard. Hoe dit in zijn werk gaat is beschreven in ons ebook en te zien in de videoserie.